Kształtować sprawności matematyczne możemy także w życiu codziennym, zachęcamy do rozwijania z
dzieckiem umiejętności klasyfikowania.
Wysypujemy guziki i układamy spodeczki, następnie proponujemy dziecku: „podzielmy guziki według
kolorów, ale żeby nam się nie myliło, oznaczymy spodeczki” – kolorujemy kartoniki na takie kolory, w
jakich mamy guziki i układamy obok spodeczków. Po posortowaniu guzików pokazujemy kolejne
podzbiory i pytamy: te guziki są... a te...”, aby wyraźnie dziecku zasygnalizować oddzielność zbiorów.
Proponujemy inny podział guzików, ze względu na liczbę dziurek, na kartonikach rysujemy tyle kropek,
ile jest dziurek: jedną dla guzików z „pętelką”, dwie dla dwóch dziurek i cztery dla czterech. Następnie
dzielimy guziki i znowu podkreślamy podział na zbiory.
Guziki można też podzielić ze względu na wielkość. Na 3 kartonikach rysujemy kółka – od
najmniejszego do największego i dokonujemy podziału zbioru guzików ze względu na wielkość. W
trakcie sortowania zapewne okaże się, że jest spory podzbiór guzików, których nie da się
przyporządkować. Takie guziki odkładamy na osobny talerzyk.